marzec 2024
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Powiatowy Konkurs Wiedzy o Krajach i Kontynentach „Podróż przez … Amerykę Północną”

IV Międzyszkolny Powiatowy  Konkurs Wiedzy o Krajach i Kontynentach dla uczniów szkół podstawowych pod hasłem „Podróż przez … Amerykę Północną”
Informacje na temat wymagań i materiałów źródłowych do konkursu.
IV edycja konkursu obejmuje wiedzę na temat Ameryki Północnej i państw położonych na tym kontynencie.
CELE KONKURSU:
1. Rozbudzenie wśród uczniów zainteresowań światem.
2. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień geograficznych uczniów.
3. Wspieranie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań geograficznych uczniów
4. Doskonalenie umiejętności korzystania z różnorodnych źródeł informacji geograficznej
REGULAMIN KONKURSU
1.  Organizatorem konkursu  jest Szkoła Podstawowa w Osolinie.                           
2.  Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas VI – VIII  szkół podstawowych powiatu trzebnickiego.
3.  Na etapie szkolnym należy wyłonić jednego lub dwójkę reprezentantów (zgodnie z regulaminem SOWY) na etap powiatowy.
4.  Etap powiatowy odbędzie się w Szkole Podstawowej w Osolinie w dniu 7 lutego 2024r. Konkurs przeprowadzony zostanie w formie testu (I część) oraz quizów (II część). W bieżącym roku tematem konkursu jest to Ameryka Północna.
5.  Pytania formułowane będą na podstawie zapisów podstawy programowej oraz podanych treści dodatkowych. 
6.  Klasyfikacja prowadzona jest indywidualnie.
7.  Zgłoszenia szkoły i uczniów do konkursu do 10 stycznia 2024r. na adres: arturprzystarz@o2.pl, tel. kontaktowy: 609303864  
Wymagania konkursowe:  
Treść wymagania i wymagania szczegółowe:
XVI. Wybrane problemy i regiony geograficzne Ameryki Północnej: rozciągłość południkowa i ukształtowanie powierzchni; północna granica upraw i lasów w Kanadzie; cyklony i powodzie w Ameryce Północnej; sytuacja rdzennej ludności; megalopolis; Dolina Krzemowa jako przykład technopolii; znaczenie gospodarcze Stanów Zjednoczonych w świecie.
Uczeń:
-ustala prawidłowości w ukształtowaniu powierzchni Ameryki Północnej na podstawie map tematycznych;
-wykazuje zależności między ukształtowaniem powierzchni, cyrkulacją powietrza, odległością od morza, prądami morskimi a przebiegiem północnej granicy upraw i lasów w Kanadzie;
-identyfikuje skutki występowania tornad i cyklonów tropikalnych w Ameryce Północnej;
-ocenia sytuację rdzennej ludności oraz wyjaśnia przyczyny zanikania kultur pierwotnych na przykładzie Ameryki Północnej;
-określa cechy megalopolis w Ameryce Północnej;
-na przykładzie Doliny Krzemowej wyjaśnia przyczyny rozwoju technopolii oraz jej znaczenie w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy;
-korzystając z danych statystycznych, określa rolę Stanów Zjednoczonych w gospodarce światowej;
II.  Znajomość mapy politycznej Ameryki Północnej (państwa i stolice).
III. Znajomość położenia podanych w tabeli obiektów geograficznych.
GÓRY: Kordyliery, Góry Skaliste, Brooksa, Alaska, Mackenzie, Nadbrzeżne, Kaskadowe, Sierra Nevada, Appalachy, Denali
WYŻYNY: Wielka Kotlina, Kolorado, Meksykańska, Dolina Śmierci, Wielkie Równiny
NIZINY: Niziny Wewnętrzne, Hudsona, Atlantycka, Zatokowa
PÓŁWYSPY: Kalifornijski,  Jukatan, Floryda, Labrador, Nowa Szkocja
WYSPY: Archipelag Arktyczny (Wyspy Królowej Elżbiety, Banksa, Wiktorii, Ziemia Baffina), Grenlandia, Kodiak, Vancouver, Nowa Funlandia, Bahamy, Bermudy, Wielkie Antyle (Kuba, Haiti, Portoryko), Małe Antyle:
RZEKI: Missisipi, Missouri, Ohio, Saskatchewan, Nelson, Kolorado, Kolumbia, Mackenzie, Jukon, Św. Wawrzyńca, Rio Grande
JEZIORA: Górne, Michigan, Huron, Erie, Ontario,  Wlk. J. Niewolnicze, Wlk. J. Niewolnicze, Athabaska, Reniferowe,  Winnipeg, Wlk. J. Słone   
MORZA: Czukockie, Beringa, Beauforta, Baffina, Labradorskie, Sargassowe, Karaibskie
ZATOKI: Alaska, Hudsona, Św. Wawrzyńca, Meksykańska, Honduraska, Kalifornijska
CIEŚNINY i KANAŁY: Panamski, Jukatańska, Florydzka, Hudsona, Davisa, Duńska, Beringa
PUSTYNIE: Mojave, Wlk. Pustynia Słona
PRZYLĄDKI: Moris Jesup, Księcia Walii