Powiatowy Konkurs Wiedzy o Krajach i Kontynentach „Podróż przez … Afrykę”

III Międzyszkolny Powiatowy Konkurs Wiedzy o Krajach i Kontynentach
dla uczniów szkół podstawowych pod hasłem
„Podróż przez … Afrykę”
III edycja konkursu obejmuje wiedzę na temat Afryki i państw położonych na tym kontynencie.
CELE KONKURSU:
1. Rozbudzenie wśród uczniów zainteresowań światem.
2. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień geograficznych uczniów.
3. Wspieranie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań geograficznych uczniów
4. Doskonalenie umiejętności korzystania z różnorodnych źródeł informacji geograficznej
REGULAMIN KONKURSU
1. Organizatorem konkursu jest Szkoła Podstawowa w Osolinie.
2. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas VI – VIII szkół podstawowych powiatu trzebnickiego.
3. Na etapie szkolnym należy wyłonić jednego lub dwójkę reprezentantów (zgodnie z regulaminem SOWY) na etap powiatowy.
4. Etap powiatowy odbędzie się w Szkole Podstawowej w Osolinie w dniu 01 marca 2023r. Konkurs przeprowadzony zostanie w formie testu (I część) oraz quizów (II część). W bieżącym roku tematem konkursu jest to Afryka.
5. Pytania formułowane będą na podstawie zapisów podstawy programowej oraz podanych treści dodatkowych.
6. Klasyfikacja prowadzona jest indywidualnie.
7. Zgłoszenia szkoły i uczniów do konkursu do 25 stycznia 2023r. na adres: arturprzystarz@o2.pl, tel. kontaktowy: 609303864
Wymagania konkursowe:
I. Treści podstawy programowej:
Treść wymagania i wymagania szczegółowe:
XV. Wybrane problemy i regiony geograficzne Afryki: położenie Afryki i jego wpływ na cyrkulację powietrza i rozmieszczenie opadów atmosferycznych; strefowość klimatyczno-roślinno-glebowa; warunki gospodarowania człowieka w strefie Sahelu – problem zachowania równowagi ekologicznej; rozwój turystyki w Kenii; rolnictwo żarowo-odłogowe i nowoczesne plantacje w Afryce Zachodniej; przyczyny niedożywienia w Etiopii; tradycyjna i nowoczesna gospodarka w Afryce. Uczeń:
- opisuje i wyjaśnia cyrkulację powietrza w strefie międzyzwrotnikowej, wykazując jej związek z rozmieszczeniem opadów;
- wyjaśnia na podstawie map tematycznych istnienie strefowości klimatyczno- -roślinno-glebowej w Afryce;
- wyjaśnia związki między warunkami przyrodniczymi a możliwościami gospodarowania w strefie Sahelu oraz przyczyny procesu pustynnienia;
- określa związki między walorami przyrodniczymi i kulturowymi a rozwojem turystyki na przykładzie Kenii;
- przedstawia cechy i ocenia skutki stosowania rolnictwa żarowo-odłogowego i plantacyjnego w Afryce Zachodniej;
- identyfikuje na podstawie tekstów źródłowych przyczyny i skutki niedożywienia ludności Afryki na przykładzie Etiopii;
- określa rolę tradycyjnych i nowoczesnych działów gospodarki w rozwoju wybranych krajów Afryki;
- przełamuje stereotypy w postrzeganiu Afryki;
II. Znajomość mapy politycznej Azji (państwa i stolice).
III. Znajomość położenia podanych w tabeli obiektów geograficznych.
AFRYKA | GÓRY i WYŻYNY: Atlas, Rif, G. Smocze, G. Przylądkowe, Masyw Kilimandżaro, Masyw Ruwenzori, Wyż. Abisyńska, Wyż. Wschodnioafrykańska, Wyż. Somalijska, Adamawa, Ahaggar, Wyż. Bije, Wyż. Dżos, Darfur, Tibesti, Step Masajów; KOTLINY: Środkowego Nigru, Czadu, Nilu Białego, Konga, Kalahari, Danakilska; NIZINY: Senegalu, Mozambicka; WYSPY: Bioko, Św. Tomasza i Książęca, Kanaryjskie, Zielonego Przylądka, Maskareny, Seszele, Komory, Sokotra, Zanzibar, Madagaskar; PÓŁWYSPY: Somalijski; JEZIORA: Czad, Wiktorii, Alberta, Tanganika, Niasa (Malawi), Turkana (Rudolfa); ZBIORNIKI: Nassera, Wolta, Cabora Bassa, Kariba; RZEKI: Nil (Górski, Biały, Błękitny, Alberta), Kongo, Niger, Szari, Zambezi, Oranje, Senegal, Limpopo, Okawango; MORZA: Śródziemne, Czerwone; ZATOKI: Adeńska, Gwinejska, Biafra, Wielka Syrta, Mała Syrta, Sueska; CIEŚNINY i KANAŁY: Gibraltarska, Bab al – Mandab, Kanał Mozambicki, Kanał Sueski; PUSTYNIE: Sahara, Libijska, Arabska, Nubijska, Wielki Erg Zachodni i Wschodni, Namib, Kalahari, PRZYLĄDKI: Zielony, Biały, Hafun, Igielny, Dobrej Nadziei; |