Powiatowy Konkurs Wiedzy o Krajach i Kontynentach „Podróż przez Amerykę Południową”
V Międzyszkolny Powiatowy Konkurs Wiedzy o Krajach i Kontynentach dla uczniów szkół podstawowych pod hasłem
„Podróż przez … Amerykę Południową”
REGULAMIN KONKURSU
Informacje na temat wymagań i materiałów źródłowych do konkursu.
V edycja konkursu obejmuje wiedzę na temat Ameryki Południowej i państw położonych na tym kontynencie.
CELE KONKURSU:
- Rozbudzenie wśród uczniów zainteresowań światem.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień geograficznych uczniów.
- Wspieranie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań geograficznych uczniów
- Doskonalenie umiejętności korzystania z różnorodnych źródeł informacji geograficznej
REGULAMIN KONKURSU
- Organizatorem konkursu jest Szkoła Podstawowa w Osolinie.
- Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas VII – VIII szkół podstawowych powiatu trzebnickiego.
- Na etapie szkolnym należy wyłonić jednego lub dwójkę reprezentantów (zgodnie z regulaminem SOWY) na etap powiatowy.
- Etap powiatowy odbędzie się w Szkole Podstawowej w Osolinie w dniu 21 stycznia 2024r. Konkurs przeprowadzony zostanie w formie testu (I część) oraz quizów (II część). W bieżącym roku tematem konkursu jest Ameryka Południowa.
- Pytania formułowane będą na podstawie zapisów podstawy programowej oraz podanych treści dodatkowych.
- Klasyfikacja prowadzona jest indywidualnie.
- Zgłoszenia szkoły i uczniów do konkursu do 20 grudnia 2024r. na adres: arturprzystarz@o2.pl, tel. kontaktowy: 609303864
Wymagania konkursowe:
Treść wymagania i wymagania szczegółowe:
XVI. Wybrane problemy i regiony geograficzne Ameryki Południowej: rozciągłość południkowa i ukształtowanie powierzchni; problemy zagospodarowania Amazonii; sytuacja rdzennej ludności; slumsy w wielkich miastach;
Uczeń:
1) ustala prawidłowości w ukształtowaniu powierzchni Ameryki Południowej na podstawie map tematycznych;
4) identyfikuje konflikt interesów między gospodarczym wykorzystaniem Amazonii a ekologicznymi skutkami jej wylesiania;
5) ocenia sytuację rdzennej ludności oraz wyjaśnia przyczyny zanikania kultur pierwotnych na przykładzie Ameryki Północnej lub Południowej;
6) (…) wyjaśnia przyczyny powstawania slumsów w wielkich miastach na przykładzie Ameryki Południowej;
oraz:
-wyjaśnia powstanie Andów;
-opisuje zróżnicowanie stref klimatycznych i typów klimatu w Ameryce Pd.
-uzasadnia zróżnicowanie wielkości opadów na kontynencie;
-zna formacje roślinne Ameryki Pd. i ich rozmieszczenie: campos, caatinga, pampa, puna, selva;
-zna języki urzędowe w krajach Ameryki Pd.
- Znajomość mapy politycznej Ameryki Południowej (państwa i ich stolice oraz terytoria zależne).
III. Znajomość położenia podanych w tabeli obiektów geograficznych.
PRZYLĄDKI: Froward, Horn, Parinas, Gallinas, Branco;
GÓRY: Andy;
SZCZYTY: Aconcagua, Ojos del Salado;
WYŻYNY: Gujańska, Brazylijska (w tym: Mato Grosso, Płaskowyż Centralny), Patagońska;
NIZINY: Orinoko, Amazonki, La Platy (w tym: Pantanal);
WYSPY: Aruba, Curacao, Trynidad, Tobago, Marajo, Galapagos, Malwiny (Falklandy), Chiloe, Ziemia Ognista;
PÓŁWYSPY: Guajira, Taitao;
JEZIORA: Maracaibo, Titicaca, Popo, Patos, Mirim;
RZEKI: Amazonka, Orinoko, Parana, Sao Francisco, Paragwaj, Magdalena, Madeira, Rio Negro (dopł. Amazonki).
MORZA: Karaibskie;
ZATOKI: Wenezuelska, Panamska, Guayaquil, La Plata, Bahia Blanca, San Matias, San Jorge, Bahia Grande;
CIEŚNINY: Magellana, Drake’a;
PUSTYNIE: Atacama;
WODOSPAD: Salto del Angel;
MIASTA (oprócz stolic): Manaus, Belem, Rio de Janeiro, Sao Paulo, Belo Horizonte;
Źródła: podręczniki szkolne, atlasy