grudzień 2024
P W Ś C P S N
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Powiatowy Konkurs Wiedzy o Krajach i Kontynentach „Podróż przez Amerykę Południową”

V Międzyszkolny Powiatowy Konkurs Wiedzy o Krajach i Kontynentach dla uczniów szkół podstawowych pod hasłem
„Podróż przez … Amerykę Południową”

REGULAMIN KONKURSU

Informacje na temat wymagań i materiałów źródłowych do konkursu.

V edycja konkursu obejmuje wiedzę na temat Ameryki Południowej i państw położonych na tym kontynencie.

CELE KONKURSU:

  1. Rozbudzenie wśród uczniów zainteresowań światem.
  2. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień geograficznych uczniów.
  3. Wspieranie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań geograficznych uczniów
  4. Doskonalenie umiejętności korzystania z różnorodnych źródeł informacji geograficznej

REGULAMIN KONKURSU

  1. Organizatorem konkursu  jest Szkoła Podstawowa w Osolinie.
  2. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas VII – VIII  szkół podstawowych powiatu trzebnickiego.
  3. Na etapie szkolnym należy wyłonić jednego lub dwójkę reprezentantów (zgodnie z regulaminem SOWY) na etap powiatowy.
  4. Etap powiatowy odbędzie się w Szkole Podstawowej w Osolinie w dniu 21 stycznia 2024r. Konkurs przeprowadzony zostanie w formie testu (I część) oraz quizów (II część). W bieżącym roku tematem konkursu jest Ameryka Południowa.
  5. Pytania formułowane będą na podstawie zapisów podstawy programowej oraz podanych treści dodatkowych.
  6. Klasyfikacja prowadzona jest indywidualnie.
  7. Zgłoszenia szkoły i uczniów do konkursu do 20 grudnia 2024r. na adres: arturprzystarz@o2.pl, tel. kontaktowy: 609303864

Wymagania konkursowe:

Treść wymagania i wymagania szczegółowe:

XVI. Wybrane problemy i regiony geograficzne Ameryki Południowej: rozciągłość południkowa i ukształtowanie powierzchni; problemy zagospodarowania Amazonii; sytuacja rdzennej ludności; slumsy w wielkich miastach;

Uczeń:

1) ustala prawidłowości w ukształtowaniu powierzchni Ameryki Południowej na podstawie map tematycznych;

4) identyfikuje konflikt interesów między gospodarczym wykorzystaniem Amazonii a ekologicznymi skutkami jej wylesiania;

5) ocenia sytuację rdzennej ludności oraz wyjaśnia przyczyny zanikania kultur pierwotnych na przykładzie Ameryki Północnej lub Południowej;

6) (…) wyjaśnia przyczyny powstawania slumsów w wielkich miastach na przykładzie Ameryki Południowej;

oraz:

-wyjaśnia powstanie Andów;

-opisuje zróżnicowanie stref klimatycznych i typów klimatu w Ameryce Pd.

-uzasadnia zróżnicowanie wielkości opadów na kontynencie;

-zna formacje roślinne Ameryki Pd. i ich rozmieszczenie: campos, caatinga, pampa, puna, selva;

-zna języki urzędowe w krajach Ameryki Pd.

  1. Znajomość mapy politycznej Ameryki Południowej (państwa i ich stolice oraz terytoria zależne).

III. Znajomość położenia podanych w tabeli obiektów geograficznych.

PRZYLĄDKI: Froward, Horn, Parinas, Gallinas, Branco;

GÓRY: Andy;

SZCZYTY: Aconcagua, Ojos del Salado;

WYŻYNY: Gujańska, Brazylijska (w tym: Mato Grosso, Płaskowyż Centralny), Patagońska;

NIZINY: Orinoko, Amazonki, La Platy (w tym: Pantanal);

WYSPY: Aruba, Curacao, Trynidad, Tobago, Marajo, Galapagos, Malwiny (Falklandy), Chiloe, Ziemia Ognista;

PÓŁWYSPY: Guajira, Taitao;

JEZIORA: Maracaibo, Titicaca, Popo, Patos, Mirim;

RZEKI: Amazonka, Orinoko, Parana, Sao Francisco, Paragwaj, Magdalena, Madeira, Rio Negro (dopł. Amazonki).

MORZA: Karaibskie;

ZATOKI: Wenezuelska, Panamska, Guayaquil, La Plata, Bahia Blanca, San Matias, San Jorge, Bahia Grande;

CIEŚNINY: Magellana, Drake’a;

PUSTYNIE: Atacama;

WODOSPAD: Salto del Angel;

MIASTA (oprócz stolic): Manaus, Belem, Rio de Janeiro, Sao Paulo, Belo Horizonte;

Źródła: podręczniki szkolne, atlasy