Konkurs Geograficzny „Z mapą za pan brat!”
III Międzyszkolny Konkurs Powiatowy
dla uczniów szkół podstawowych klas IV – VI pod hasłem
„Z mapą za pan brat!”
Konkurs obejmuje umiejętności związane z korzystaniem z mapy szczegółowej oraz wiedzę dotyczącą położenia wybranych obiektów przyrodniczych na mapie Polski.
CELE KONKURSU:
- Rozbudzanie zainteresowań geograficznych, popularyzowanie wiedzy geograficznej.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się planem i mapą.
- Poszerzanie wiedzy dotyczącej mapy Polski.
REGULAMIN KONKURSU
- Organizatorem konkursu związanego jest Szkoła Podstawowa w Osolinie.
- Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas IV – VI szkół podstawowych powiatu trzebnickiego.
- Konkurs odbywa się w dwóch etapach:
- Etap szkolny: Uczniowie przystępują do eliminacji szkolnych w swojej macierzystej szkole. Na tym etapie wyłania się jednego lub dwóch najlepszych uczniów (zgodnie z regulaminem „Sowy”). Ten etap konkursu należy przeprowadzić do dnia 30.04.2024r.
- Etap powiatowy – finałowy: Laureaci konkursu szkolnego reprezentują szkołę na etapie powiatowym, który zostanie przeprowadzony w dniu 22.05.2023r. o godz. 10.00. Szkołę do etapu powiatowego należy zgłosić do organizatora do 30.04.2024r. na adres arturprzystarz@o2.pl, tel. kontaktowy: 609303864.
- Etap powiatowy odbędzie się w Szkole Podstawowej w Osolinie. Konkurs składać się będzie z trzech części.
Część I – test pisemny z mapą turystyczną
Część II – terenowa (zadania z planem)
Część III – ustna (quiz).
- Pytania formułowane będą na podstawie podanych zagadnień.
- Klasyfikacja prowadzona jest indywidualnie.
Zakres tematyczny konkursu obejmuje:
A. Wybrane zagadnienia podstawy programowej:
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Korzystanie z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, diagramów, danych statystycznych, tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Mapa Polski: mapa ogólnogeograficzna, krajobrazowa, turystyczna (drukowana i cyfrowa), skala mapy, znaki na mapie, treść mapy. Uczeń:
- stosuje legendę mapy do odczytywania informacji oraz skalę mapy do obliczania odległości między wybranymi obiektami;
- rozpoznaje na mapie składniki krajobrazu Polski;
- czyta treść mapy Polski;
- czyta treść mapy lub planu najbliższego otoczenia szkoły, odnosząc je do elementów środowiska geograficznego obserwowanych w terenie. VI. Współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzna; położenie matematyczno-geograficzne punktów i obszarów; rozciągłość południkowa i równoleżnikowa. Uczeń:
- odczytuje szerokość i długość geograficzną wybranych punktów na globusie i na mapie (z dokładnością do minut kątowych)
- na podstawie podanych współrzędnych geograficznych wskazuje położenie punktów i obszarów na mapach w różnych skalach;
- wyznacza w terenie współrzędne dowolnych punktów (za pomocą mapy). B. Znajomość położenia na mapie Polski podanych obiektów geograficznych:
Krainy geograficzne: Niz. Szczecińska, Pobrzeże Słowińskie, Żuławy Wiślane, Pojezierze Pomorskie, Mazurskie i Wielkopolskie, Niz. Mazowiecka, Podlaska, Wielkopolska i Śląska, Polesie Lubelskie, Wyż. Śląska, Krakowsko-Częstochowska, Kielecko – Sandomierska, Góry Świętokrzyskie, Wyż. Lubelska, Kotlina Sandomierska, Sudety, Karpaty, Tatry
Rzeki: Wisła, Odra, Nida, Pilica, Bzura, Brda, Dunajec, Wisłoka, San, Wieprz, Bug, Narew, Nysa Kłodzka, Bóbr, Nysa Łużycka, Barycz, Warta, Noteć
Jeziora: Dąbie, Miedwie, Łebsko, Jeziorak, Hańcza, Śniardwy, Mamry, Wigry, Nidzkie, Gopło, Drużno
Jeziora sztuczne: Włocławskie, Solińskie, Zegrzyńskie, Czorsztyńskie, Sulejowskie, Goczałkowickie
Kanały: Bydgoski, Gliwicki, Elbląski
Wyspy: Wolin, Uznam, Karsibór
Mierzeje: Helska, Wiślana
Zatoki i zalewy: Zatoka: Gdańska, Pucka, Pomorska;
Zalew: Szczeciński, Wiślany
C. Znajomość położenia województw i ich stolic