Konkurs Geograficzny „Z mapą za pan brat!”
II Konkurs Geograficzny „Z mapą za pan brat!”
Regulamin
Konkurs obejmuje umiejętności związane z korzystaniem z mapy szczegółowej oraz wiedzę dotyczącą położenia wybranych obiektów przyrodniczych na mapie Polski.
CELE KONKURSU:
1. Rozbudzanie zainteresowań geograficznych, popularyzowanie wiedzy geograficznej.
2. Doskonalenie umiejętności posługiwania się planem, mapą i GPS-em.
3. Poszerzanie wiedzy dotyczącej mapy Polski.
REGULAMIN KONKURSU
1. Organizatorem konkursu związanego jest Szkoła Podstawowa w Osolinie.
2. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas IV – VI szkół podstawowych powiatu trzebnickiego.
3. Konkurs odbywa się w dwóch etapach:
•Etap szkolny: Uczniowie przystępują do eliminacji szkolnych w swojej macierzystej szkole. Na tym etapie wyłania się jednego lub dwóch najlepszych uczniów (zgodnie z regulaminem „Sowy”). Ten etap konkursu należy przeprowadzić do dnia 26.04.2023r.
•Etap powiatowy – finałowy: Laureaci konkursu szkolnego reprezentują szkołę na etapie powiatowym. Etap turnieju zostanie przeprowadzony w dniu 10.05.2023r. o godz. 10.00. Uczniów do etapu powiatowego należy zgłosić do organizatora do 28.04.2023r. na adres arturprzystarz@o2.pl, tel. kontaktowy: 609303864.
5. Etap powiatowy odbędzie się w Szkole Podstawowej w Osolinie. Konkurs składać się będzie z trzech części.
Część I – test pisemny z mapą turystyczną
Część II – terenowa (zadania z planem)
Część III – ustna (quiz).
6. Pytania formułowane będą na podstawie podanych zagadnień.
7. Klasyfikacja prowadzona jest indywidualnie.
Zakres tematyczny konkursu obejmuje:
A. Wybrane zagadnienia podstawy programowej:
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Korzystanie z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, diagramów, danych statystycznych, tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Mapa Polski: mapa ogólnogeograficzna, krajobrazowa, turystyczna (drukowana i cyfrowa), skala mapy, znaki na mapie, treść mapy. Uczeń:
- stosuje legendę mapy do odczytywania informacji oraz skalę mapy do obliczania odległości między wybranymi obiektami;
- rozpoznaje na mapie składniki krajobrazu Polski;
- czyta treść mapy Polski;
- czyta treść mapy lub planu najbliższego otoczenia szkoły, odnosząc je do elementów środowiska geograficznego obserwowanych w terenie.
VI. Współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzna; położenie matematyczno-geograficzne punktów i obszarów; rozciągłość południkowa i równoleżnikowa. Uczeń:
- odczytuje szerokość i długość geograficzną wybranych punktów na globusie i na mapie (z dokładnością do minut kątowych)
- na podstawie podanych współrzędnych geograficznych wskazuje położenie punktów i obszarów na mapach w różnych skalach;
- wyznacza w terenie współrzędne dowolnych punktów (za pomocą mapy lub GPS).
B. Znajomość położenia na mapie Polski podanych obiektów geograficznych:
Krainy geograficzne: Niz. Szczecińska, Wybrzeże Słowińskie, Żuławy Wiślane, Pojezierze Pomorskie, Mazurskie i Wielkopolskie, Niz. Mazowiecka, Niz. Podlaska, Niz. Wielkopolska, Niz. Śląska, Polesie Lubelskie, Wyżyna Małopolska, Wyż. Śląska, Wyż. Krakowsko-Częstochowska, Wyż. Kielecko – Sandomierska, Góry Świętokrzyskie, Wyż. Lubelska, Roztocze, Kotlina Sandomierska, Sudety, Karkonosze, Kotlina Kłodzka, Karpaty, Tatry, Bieszczady;
Rzeki: Wisła, Odra, Nida, Pilica, Bzura, Brda, Dunajec, Wisłoka, San, Wieprz, Bug, Narew, Nysa Kłodzka, Bóbr, Nysa Łużycka, Barycz, Warta, Noteć;
Jeziora: Dąbie, Miedwie, Łebsko, Jeziorak, Hańcza, Śniardwy, Mamry, Wigry, Nidzkie, Gopło, Druzno;
Jeziora sztuczne: Włocławskie, Solińskie, Zegrzyńskie, Czorsztyńskie, Sulejowskie, Goczałkowickie, Jeziorsko;
Kanały: Bydgoski, Gliwicki, Elbląski, Wieprz – Krzna, Augustowski
Wyspy: Wolin, Uznam, Karsibór;
Mierzeje: Helska, Wiślana;
Zatoki i zalewy: Zatoka: Gdańska, Pucka, Pomorska; Zalew: Szczeciński, Wiślany;